Od starej do nowej łazienki – poradnik dla zleceniodawcy
Autor: trk system, publikacja: 2021-07-14
Co sprawia, że decydujecie się na remont łazienki? W końcu to ważna i niełatwa decyzja, ponieważ prace remontowe wiążą się ze znacznymi wydatkami i poświęceniem swojego czasu. Gdy już jesteś pewien, powinieneś wybrać odpowiedniego wykonawcę. Tylko jak w obecnych czasach znaleźć porządną firmę? I na co zwracać uwagę podczas współpracy? Wszak zależy nam, by było to miejsce idealne pod względem wyglądu i zarazem funkcjonalne.
Powody podjęcia decyzji o remoncie
Na przebudowę łazienki decydujemy się w trzech sytuacjach:
- łazienka jest już wiekowa i wymaga remontu,
- znajduje się w mieszkaniu z rynku pierwotnego bądź wtórnego – trzeba ją dostosować pod siebie;
- trzeba ją przygotować do wynajmu lub sprzedaży.
W każdym z ww. przypadków nieco inaczej postępujemy.
Stara łazienka w obecnym mieszkaniu:
- szybko niszczeje, zużywają się armatura i wyposażenie,
- zmieniają się potrzeby użytkowników, m.in. dzieci dorastają, starsi niedołężnieją.
Czas znaleźć firmę remontową
Gdy dojrzeje decyzja związana z remontem pomieszczenia, powinniśmy wybrać wykonawcę.
Czym kierujemy się podczas wyboru fachowca:
- osobami z polecenia,
- stronami z ofertami speców itd.
Etapy współpracy
- Kontaktujemy się z danym wykonawcą i umawiamy się na pierwsze spotkanie/ pierwszą konkretną rozmowę. Jednakże na tym etapie nie musi od razu dojść do spotkania w domu – fachowcowi powinny wystarczyć zdjęcia miejsca do remontu i orientacyjne wymiary.
- Po rozmowie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy dojdzie do współpracy, czy nie. Dobra współpraca jest istotna, ponieważ wpuszczamy do domu kogoś obcego, a dokładniej do bardzo prywatnego/intymnego miejsca.
Dla fachowca poznanie klienta jest także bardzo ważne:- dowie się, z kim ma do czynienia,
- na ile może liczyć na szybkość podejmowania decyzji,
- kto jest osobą decyzyjną.
- Wykonawca może przystąpić do wizji lokalnej i dokonać pomiarów pomieszczenia.
- Po oględzinach możemy przedstawić fachowcowi swoje założenia i plany co do remontu, a także odpowiedzieć na jego pytania.
- Zleceniobiorca i inwestor wspólnie (o ile nie zostanie podjęta inna decyzja) jeżdżą do miejsc, w których można zaopatrzyć się w materiały wykończeniowe i wyposażenie łazienki. Gdy inwestor nie ma czasu lub nie chce jeździć za asortymentem, wykonawca może mu przedstawić próbki materiałów i wyposażenia na miejscu wykonywanej usługi.
- Gdy plan remontu, wstępny kosztorys (dlaczego wstępny – wyjaśnimy za chwilę), harmonogram prac i sprzęty do łazienki zostaną zaakceptowane przez inwestora – pora na wejście ekipy remontowej! Większość projektantów ma swoich wypróbowanych fachowców, choć zdarza się, że inwestor ma już własnych.
- Gdy ruszą prace remontowo-budowlane, często pojawiają się tak zwane kwiatki, których bez rozbiórki nie można uwzględnić w kosztorysie, stąd kosztorys przedstawiony przez wykonawcę jest zawsze wstępny.
- Po usunięciu starego wyposażenia i dostosowaniu instalacji wod.-kan. i elektrycznych (najlepiej wykonywanych przez profesjonalistów z uprawnieniami) należy uszczelnić ściany i podłogi środkami hydrofobizującymi. To ważny etap, zapobiegający różnym problemom w przyszłości.
- Ze względu na mnogość materiałów i wielkość stosowanych płyt/płytek ceramicznych projektant, który teraz zamienia się w nadzorcę prac, powinien sprawdzić, czy fachowcy stosują odpowiedni klej do układanej ceramiki.
- Po wyjściu glazurników czas na biały montaż – podłączanie prysznica, wanny/ kabiny prysznicowej, brodzika, umywalki czy bidetu.
- Jednocześnie elektryk wykonuje podłączenia oświetlenia ogólnego.
- By powiększyć optycznie pomieszczenie, wkracza na miejsce stolarz, który robi pomiary łazienki w celu wykonania zaprojektowanych mebli łazienkowych. Część mebli zostaje przygotowana wcześniej i zabezpieczona przeciw wilgoci. Pomiary są potrzebne, by szafki i inne meble były dopasowane do wymiarów wynikowych (to budowlanka i wymiary zawsze nieco lawirują).
- Gdy stolarz kończy swoją pracę, zaczyna się sprzątanie i doczyszczanie miejsca pracy, czyli wyremontowanej łazienki.
- Projektant-nadzorca sprawdza wszystko, m.in. stan łazienki, sprawność armatury, wykonane instalacje. W razie niedociągnięć nakazuje ich naprawę.
- Teraz nadchodzi etap wykonania kosztorysu powykonawczego i po rozliczeniu z inwestorem przekazanie projektu i dokumentów gwarancyjnych do zainstalowanych urządzeń. Na wykonane prace projektant daje gwarancję o długości... ustalonej z inwestorem.
- I tu już można miło się pożegnać. Projektant przechodzi do następnego zlecenia, a inwestor do wyremontowanej łazienki.